دبیر کل کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت تشریح کرد:
دلایل مشکلات شرکت های سرمایه گذاری استانی برای ورود به بورس
با هموارتر شدن مسیر ورود شرکت های سرمایه گذاری استانی به بازار سرمایه بزودی شاهد حضور این شرکت ها در کنار شرکت ها و هلدینگ های سرمایه گذاری بورسی بوده که می تواند به لحاظ ماهیت حقیقی سهام عدالت نقش بارزی در بهبود معیشت اقشار کم درآمد جامعه ایفا نماید.
طبق آیین نامه اجرایی سهام عدالت ، سازمان خصوصی سازی مکلف به واگذاری کلیه سهام شرکت های دولتی در اختیار شرکت کارگزاری منحل شده سهام عدالت متناسب با تعداد اعضای شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی به شرکت سرمایه گذاری استانی بوده و این در حالی است که در راستای اجرای ماده 37 سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ، سازمان بورس اوراق بهادار موظف به فراهم کردن خرید و فروش سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی در بورس یا فرابورس می باشد.
به گزارش بورس نیوز ، هرچند تغییر ماهیت شرکت های سرمایه گذاری استانی از سهامی خاص به سهامی عام شرط اصلی پذیرش این شرکت ها در بورس اوراق بهادار عنوان می شود اما به نظر می رسد با توجه به اینکه مشمولان سهام عدالت بطور غیر مستقیم و از طریق شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی مالک شرکت های سرمایه گذاری استانی محسوب می شوند ، هنوز معلوم نیست که این افراد چگونه می توانند به خرید و فروش و یا مدیریت سهام واگذار شده دولت به خود بپردازند.
در همین رابطه هوشنگ عمرانی ، دبیر کل کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت طی ارسال نامه ای به تحریریه بورس نیوز ، توضیحات جامعی در خصوص شائبه های ایجاد شده در زمینه ورود شرکت های سرمایه گذاری استانی به بازار سرمایه ارایه کرد که در ادامه از نظر خوانندگان گرامی می گذرد:
با توجه به لزوم فراهم شدن اقدامات اولیه برای ورود شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به بازار سرمایه ، تاکنون چه شرکت ها و استان هایی برای بورسی شدن خود اقدام و مدارک خود را به سازمان بورس ارایه کرده اند؟
در حال حاضر از مجموع 30 شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت 20 شرکت با ماهیت سهامی خاص و 9 شرکت با ماهیت تعاونی سهامی عام می باشند که البته در بدو تأسیس هر 30 شرکت ، سهامی خاص بوده اند لیکن وزارت تعاون در اقدامی یک طرفه بدنبال تفسیر خود از قوانین و مقررات مجموعه سهام عدالت ، ماهیت 11 شرکت را از سهامی خاص به تعاونی سهامی عام تغییر داد که در حال حاضر دو شرکت از 11 شرکت مزبور مجدداً به سهامی خاص تغییر ماهیت داده است. (شرکت های سرمایه گذاری استانی کردستان و یزد)
عنایت به تکلیف مقرر توسط کمیسیون عالی اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی به سازمانهای خصوصی سازی و بورس اوراق بهادار مبنی بر فراهم سازی زمینه ورود شرکت های سرمایه گذاری استانها به بورس یا فرابورس در حال حاضر کارگروهی متشکل از سازمان خصوصی سازی ، سازمان بورس اوراق بهادار ، نمایندگان شرکتهای بورس و فرابورس و کانون شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت مقدمات اجرایی برای ورود شرکتهای سرمایه گذاری استانها به بورس یا فرابورس را در حال تدوین می باشند که در صورت نهایی شدن اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.
موضوع سهامی عام شدن شرکت های سرمایه گذاری استانی به کجا انجامیده و چه مدت برای رسیدن به این هدف زمان نیاز است ؟
پیرو استفساریه به عمل آمده از مجلس محترم شورای اسلامی مبنی بر تبدیل سرمایه گذاری استانی به شرکت تعاونی سهامی عام و همچنین نظر دبیر کل محترم سازمان بورس اوراق بهادار مبنی بر عدم امکان پذیرش شرکتهای تعاونی سهامی عام در بورس و فرابورس ، در نهایت مجلس محترم شورای اسلامی به سهامی عام شدن شرکت های سرمایه گذاری استانی رای داد ( یعنی ماهیت تعاونی بودن شرکتهای سرمایه گذاری استانی را رد نمود)
در حال حاضر برای ورود شرکت های سرمایه گذاری استانی به بورس یا فرابورس ، بدواً باید ماهیت شخصیت حقوقی 10 شرکت تعاونی سهامی عام به سهامی خاص تغییر یابد که این موضوع همکاری شرکت های تعاونی شهرستانی سهام عدالت استانهای مورد نظر و علی الخصوص همکاری مجموعه وزارت تعاون را طلب می نماید.
در حال حاضر مشمولان سهام عدالت از طریق تعاونی های روستایی سهامدار شرکت های سرمایه گذاری استانی محسوب می شوند. از این رو با توجه به تلاش برای بورسی شدن این شرکت ها ، مردم چگونه می توانند در آینده نسبت به خرید و فروش سهام عدالت خود اقدام کنند؟
با عنایت به مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی مبنی بر سهامدار شدن مشمولین سهام عدالت در شرکت های سرمایه گذاری استانی عملاً مشمولین سهام عدالت (مردم) بصورت مستقیم سهامدار سرمایه گذاری استان متبوع خود خواهند شد که پس از ورود این شرکتها به بورس یا فرابورس امکان خرید و فروش سهام عدالت مهیا می گردد البته باید توجه داشت که سهام عدالت توزیع شده در دست مشمولین در وثیقه سازمان خصوصی سازی می باشد و فروش آن در بورس یا فرابورس منوط به تادیه اقساط سهام عدالت قبل از تاریخ سر رسید تخفیفی به صاحب سهام اعطا شود و آیین نامه مربوط به تخفیفات یاد شده بعد از ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه توسط سازمان خصوصی سازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین می گردد که پس از تصویب هیأت دولت قابل اجرا خواهد بود.
در پایان بنظر می رسد با هموارتر شدن مسیر ورود شرکت های سرمایه گذاری استانی به بازار سرمایه بزودی شاهد حضور این شرکت ها در کنار شرکت ها و هلدینگ های سرمایه گذاری بورسی بوده که می تواند به لحاظ ماهیت حقیقی سهام عدالت نقش بارزی در بهبود معیشت اقشار کم درآمد جامعه ایفا نماید.
با اینهمه علیرغم تلاش های صورت گرفته به نظر می رسد معامله گران طی سال آینده شاهد عرضه سهام این شرکت ها در بورس یا فرابورس خواهند بود.