نمايش پست تنها
قديمي April 17th, 2004, 18:37   #4
eqbalnia
Junior Member
 
تاريخ عضويت: Mar 2004
ارسالها: 22
تشکر: 0
تشکر از ايشان: 0 بار در 0 پست
eqbalnia (سطح 0)
0

دوستان مطلبي كه در ادامه ملاحظه مي فرماييد را در تاريخ 20 اسفند ماه و در پاسخ به دوست عزيز آقاي رضا نوشته بودم كه در آدرس قبلي وب سايت هم موجود بوده و بدليل تغييرات سايت در سال جديد منتقل نشده بود و من هم لزوم و اصراري بر اين كار نداشتم.
ليكن امروز كه فرصتي دست داد تا مطالب و نوشته هاي قبلي را مرور كنم فكر كردم با توجه به نقش و اهميت صنعت خودرو در پرتفوي دوستان و در نظر گرفتن اين نكته كه اين صنعت معمولا در بهار بيشترين بازدهي را دارد ، فكر كردم ذكر دوباره مطلب قبلي و نظرات تكميلي دوستان مي تواند راهگشا باشد. در هر صورت دوستان فراموش نكنند كه اكثر سهام هاي مطرح خودرويي از نيمه اسفند ماه تا كنون رشد خوبي داشته اند: ايران خودرو از حدود 580 تومان به 717 تومان (24 درصد) سايپا از 1450 تومان به 1880 تومان (30 درصد) سايپا ديزل از 950 تومان به 1510 تومان (58 درصد) و ايران خودرو ديزل از 435 تومان به 610 تومان (40 درصد) ، زامياد از 1460 به 1920 (31 درصد) گروه بهمن از 540 به 630 (17 درصد).
دوستان مطابق مطالب بالا به خاطر دارند كه در آن زمان براي سواري هاي سبك مطرح مثل ايران خودرو و سايپا تا مجمع 50 درصد بازدهي و براي خودرويي هاي سنگين بازده بيشتري پيش بيني كرديم از جمله براي سايپا ديزل حدود 90 درصد بازدهي و رسيدن به قيمت 1800 تومان تا مجمع را انتظار مي كشيديم.
خوشبختانه امروز تا اندازه خوبي به ارقام مورد نظر دست يافته ايم و موقع ان است تا در فرصت باقيمانده دوباره نسبت به تداوم حضور در اين صنعت، خروج از آن يا سرمايه گذاري هاي جديد بحث و گفتگو كنيم.

ضمن دعوت از دوستان به مرور مطلب زير كه در تاريخ 20 اسفند در پاسخ به دوستمان نوشته شده لطفا نظرات خود را در اين زمينه ارايه فرماييد.

اقبال نيا
29/1/83




در مورد چالش هاي صنعت خودرو كه اشاره فرموديد كاملا موافق هستم ولي اين چالش ها در سال قبل هم تا اندازه زيادي مطرح بود ليكن اكثر سهام خودرويي تا 4 برابر رشد كرد! در آن زمان هم از نظر اكثر تحليل گران بازار اين رشد غير منطقي بود ولي ظاهرا اراده بازي گران بازار به گونه ديگري بود
سال آينده احتمالا شركت هاي ايران خودرو و سايپا تا اندازه اي قيمت محصولات خود را كاهش مي دهند ولي افزايش تيراژ توليد اين مساله را جبران خواهد كرد و طبق وعده مسوولان ايران خودرو مي توان انتظار داشت با عملي شدن بحث فروش اقساطي و ليزينگ همچنين دريافت وام هاي خارجي با نرخ بهره پايين و استفاده از سياست فروش فوري بجاي پيش فروش كه هزينه مالي زيادي را به اين شركت ها تحميل مي نمود آنها بتوانند خصوصا از محل منابع غير عملياتي رشد سود داشته باشند. فروش و جابجايي سرمايه گذاري ها را نيز مي توان در اين راستا ارزيابي كرد. در ضمن جو بهاري بازار و بحث هايي مثل پذيرفته شدن سهام اين شركت ها در بورس هاي خارجي و پروژه ال 90 را هم از ياد نبريد. تمام اين بحث ها در كنار جو بهاري بازار دست به دست هم خواهند داد تا عليرغم چالش هاي مورد اشاره سهام مذكور رشد نمايد. بدين ترتيب مي توان سهام خودرويي را در حد سهام متوصط بازار ارزيابي كرد كه نه از محل رشد نسبت البته به نظر من هر چند سهام خودرويي و سيماني هر دو پتانسيل رشد دارند ولي قطعا ريسك سرمايه گذاري در صنعت سيمان به مراتب پايين تر است به عبارت ديگر شايد تا تير ماه شركت هاي برتر هر دو صنعت از رشد يكساني برخوردار باشند ولي من در مورد رشد سهام سيماني نسبت به خودرو خصوصا خودروهاي سبك دقيقا به همان دلايلي كه شما فرموديد بسيار خوشبين تر و اميدوارتر هستم ولي تجربه سال قبل و جا ماندن از رشد بهاري صنعت خودرو ايجاب مي كند كه بخشي از سبد خود را به گل هاي سرسبد صنعت خودرو اختصاص دهيم. در هر صورت فكر مي كنم اعداد و ارقام ذكر شده توسط اينجانب چندان هم دور از ذهن نباشد خصوصا آنكه در همين چند روز اخير شاهد رشد نسبتا قابل توجه سهام ايران خودرو از 5721 ريال در 13 اسفند به 6238 ريال در امروز 20 اسفند بوده ايم (حدود 10 درصد) . اين نكته را هم از ياد نبريد كه شركت هاي ايران خودرو و سايپا شركت هاي مادر هستند و مي توانند از محل فروش و جابجايي سهام شركت هاي زير مجموعه و يا عرضه سهام جديد هر ميزان سود را كه اراده نمايند نشان دهند.

در هر صورت به نظر من در صنعت خودرو توليد كنندگان خودرو هاي سنگين يعني سايپا ديزل خاور و تا اندازه اي زامياد مطمءن تر هستند. ريسك سرمايه گذاري در خودروهاي سنگين به مراتب پايين تر بوده و حتي ما در اين بخش به لحاظ پايين بودن هزينه هاي دستمزد ، برق و غيره مزيت داريم. در ضمن طبق خبري كه امروز به دستم رسيد توليد سواري بنز در شركت خاور (ايران خودرو ديزل) نهايي شده است. تعداد توليد سالانه آن 5000 دستگاه در سال و بهره برداري از آن احتمالا در سال 1384 خواهد بود. در ضمن توليد ميني بوس از جمله برنامه هاي جديد شركت است. شركت خاور هم مثل سايپا ديزل از وضعيت بسيار مناسبي برخوردار است و سود آن براي سال آينده بالا بوده كه شركت بصورت تدريجي سود خود را اعلام مي كند. توليد شركت براي سال آينده 70 درصد بيشتر از امسال برنامه ريزي شده است.
با اين همه پيشنهاد من اين است كه در صورت تمايل سهم صنعت خودرو در پرتفوي خود را بيشتر از 30 درصد قرار ندهيد و چنانچه رشد اين سهام تا نيمه ارديبهشت ماه سال آينده مطابق انتظار نبود از آن خارج شويد.
در هر صورت تمامي اين حرف ها و تحليل ها شايد روي كاغذ معتبر باشد، ليكن بازار به طريق خاص خود عمل مي نمايد..
ارادتمند
اقبال نيا
۲۰/۱۲/۸۲
eqbalnia آفلاين است پاسخ با نقل قول