نمايش پست تنها
قديمي August 12th, 2010, 10:40   #2151
lastnight19
Senior Member
 
lastnight19's Avatar
 
تاريخ عضويت: Sep 2007
محل سكونت: چند کیلومتر اونور تر از خونمون
ارسالها: 4,312
تشکر: 2,703
تشکر از ايشان: 15,997 بار در 3,978 پست
lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)
ارسال پيغام بوسیله Yahoo به lastnight19
0

دکتر والهی عنوان کرد :
اظهار نظر در خصوص آینده بازار دشوار است

به نظر می رسد به لحاظ رقم بالای پی بر ای صنعت بیمه در بازار و حجم کوچک سرمایه بیمه دانا نسبت به دیگر شرکت های هم گروه خود ، پی بر ای این شرکت در ابتدا یک رقمی بوده اما در نهایت به سمت دورقمی شدن حرکت کند و براین اساس رشد چشمگیر قیمت سهام بیمه دانا در صورت عدم افزایش سرمایه بسیار محتمل خواهد بود .

رویکرد بورس از ابتدای امسال باعث شد تا برخی معامله گران رشد 6.20 درصدی ارزش جاری بورس تهران طی سال 89 و در عین حال عبور شاخص بورس از مرز 16 هزار واحد را به مثابه رشد چشمگیر بازار سرمایه در کشور معرفی کنند . اما آیا این جهش می تواند به سمت و سوی ایجاد حباب در جریان معاملات بازار حرکت کند ؟
در همین رابطه دکتر مصطفی والهی ، نایب رییس هیأت مدیره شرکت کارگزاری عمران فارس با تأکید بر اینکه رشد شاخص بورس هنوز حبابی نیست ، به خبرنگار بورس گفت : باید دانست که لحاظ شدن بازده نقدی و قیمتی در تغییر فرمول شاخص طی دو سال گذشته انجام گرفته و حتی اگر بازده نقدی را در آن نادیده بگیریم بهر حال نماگر بازار از رشد مناسبی برخوردار بوده است اما باید به خاطر داشت که در نظر گرفتن سود نقدی ناشی از عملکردهای شرکت هایی که سال مالی آنها منتهی به 87.12.29 و نیز 88.12.29 است باعث جهش 6500 واحدی شاخص کل شده و این چیزی نیست که بتواند بر حبابی بودن شاخص دلالت کند .

وی ادامه داد : طی سال 1384شمسی بالاترین رقم شاخص مبنی به 13 هزار و 800 واحدی را شاهد بودیم که چنانچه بازده نقدی دوساله اخیر را در نظر بگیریم ، هنوز تا رسیدن به این رکود فاصله زیادی است .


نکته با اهمیت آنکه در کنار تأثیر تقسیم سود نقدی مناسب شرکت های بورسی در فصل مجامع ، نقش حمایتی دولت و نهادهای حاکمیتی از ابتدای امسال در کنار حضور پر رنگ تر نهادهای عمومی در بازار سرمایه امری غیر قابل انکار بوده و به نظر می رسد در کنار واگذاری شرکت های اصل چهل و چهاری قانون اساسی ، حجم سرمایه گذاری ها در بورس افزایش یافته و از اینرو به سمت تکامل و انسجام بیشتر پیش می رود و این در حالی است که برای تأثیر گذاری بیشتر در اقتصاد رشد بازار سرمایه باید چند برابر تولید خالص ملی (GNP) کشور باشد.

بیمه دانا جذابیتی ندارد

والهی در ادامه این گفتگو در برابر این سوال که با توجه به پذیرش و درج نماد شرکت بیمه دانا در تابلوی معاملات بورس ، سهام این شرکت در کنار حضور شرکت های بیمه ای بازار تا چه حدی ارزنده است ؟ گفت : با نگاهی به شرکت بیمه دانا در می یابیم که این شرکت، آن چنان نمی تواند جذابیتی را برای سرمایه گذاران رقم زند چرا که حجم کوچک حدوداً 10 میلیارد تومانی سرمایه این شرکت در کنار کسر 40 درصدی سهام آن از بابت رد دیون عملاًٌ باعث خواهد شد بیش از پنج تا 10 درصد از سهام این شرکت وارد بازار نشود و این رویه در مورد ورود بیمه البرز به بورس نیز به همین ترتیب بود .

ارزیابی بیمه ای ها

وی روند رشد شرکت های بیمه ای در بورس را روبه بالا ارزیابی کرد و افزود : به محض انتشار اخبار مبنی بر قطعی شدن پذیرش و درج بیمه دانا در تابلوی معاملات بورس ، معامله گران رشد سهام شرکت های بیمه ای در بازار را شاهد بوده و علاوه بر این جو حاکم بر شرکت های بیمه ای با توجه به حمایت های دولت مبنی بر تشکیل کنسرسیوم بیمه ای برای حمایت از بیمه ای اتکایی و خنثی سازی اثرات تحریم و نیز آسیب پذیری کمتر این شرکتهای خدماتی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بسیار مثبت بوده و چشم اندازی بهتر را نسبت به دیگر صنایع بورس برای سرمایه گذاری نوید می دهند .

علاوه بر این به نظر می رسد به لحاظ رقم بالای پی بر ای صنعت بیمه در بازار و حجم کوچک سرمایه بیمه دانا نسبت به دیگر شرکت های هم گروه خود ، پی بر ای این شرکت در ابتدا یک رقمی بوده اما در نهایت به سمت دورقمی شدن حرکت کند و براین اساس رشد چشمگیر قیمت سهام بیمه دانا در صورت عدم افزایش سرمایه بسیار محتمل خواهد بود .

پی بر ای بازار و صنایع پرپتانسیل

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در زمینه معرفی صنایع پر پتانسیل بورس تصریح کرد : در شرایط فعلی ، قیمت سهام بیش از نیمی از بازار در آستانه فراز و فرود خود قرار داشته و این در حالی است که با توجه به رشد شتابان شاخص ها میانگین پی بر ای 6.5 برای بازار، کسب بازده از آن را معادل با انتشار اوراق مشارکت در حال حاضر قرار داده و این به معنای افزایش ریسک سرمایه گذاری است . اما باید دانست شرکتهایی که به لحاظ نوع فعالیت خود متکی به نوسانات قیمت های جهانی هستند می توانند به عنوان صنایع پر پتانسیل بورس در نظر گرفته شوند .

دورنمای نیمه دوم سال در بورس

وی در خاتمه گفت : با پر رنگ تر شدن تأثیرات اعمال تحریم های اقتصادی و تنزیل سود آتی شرکت های بورسی از این بابت ، اظهار نظر در خصوص عبور یا بازگشت شاخص از محدوده 17 هزار واحد کمی دشوار بوده و این در حالی است که وضعیت اجرای هدفمندی یارانه ها هنوز مشخص نیست ، بنابراین به نظر می رسد با تحلیل گزارش های مالی سه و شش ماهه شرکتهای بورسی تا شهریور ماه اندکی صبر باید کرد .
__________________
دیگه چه خبر؟
lastnight19 آفلاين است پاسخ با نقل قول